Tilbage til Menu
Elsket Af Hyrden
af Josef Prince

"Jeg vil vogte min hjord, og jeg vil lade dem ligge," siger den Herre, HERRE. "Jeg vil søge efter det tabte og bringe det bortdrevne tilbage, binde det knuste sammen og styrke det syge."
Ezekiel 34:15-16.

Uanset hvad du står over for i dit liv, behøver du ikke at løbe rundt og prøve at opfylde alle dine behov. Du skal bare søge Jesus selv . Når du har personen Jesus, har du alle de fordele, der følger med personen.

Her er et særligt aspekt af Herren, som jeg vil henlede din opmærksomhed på.

Gennem hele Bibelen ser vi billeder eller personifikationer af Gud, såsom at Han er vores fæstning, vores højborg og vores tårn. Et af de mest brugte billeder er af Gud som vores hyrde. Og mange gange ser vi billederne af hyrden og fårene brugt i forbindelse med helbredelse. Læs for eksempel dagens skriftsted fra Ezekiel.

Jeg elsker min brede bibel, fordi jeg kan skrive mine egne noter og kommentarer. Ved siden af Esajas 53:5-6 og 1 Peter 2:24-25 skrev jeg: "Dette billede af hyrde og hjord fremmer helbredelse." Lad mig vise dig noget virkelig kraftfuldt, når du sammenligner disse to skriftsteder:

Men Han blev såret for vore overtrædelser, Han blev knust for vore misgerninger; os til fred, kom straffen over Ham, og ved Han's sår er vi helbredt. Vi for alle vild som får; vi har vendt os hver sin vej; og HERREN har lagt alles vores misgerning på Ham.
— Esajas. 53:5–6.

Han som selv bar vore synder på sit legeme op på korsets træ, for at vi, efter at være døde fra synderne, skulle leve for retfærdigheden, ved hvis sår du blev helbredt. For I var som får, der farede vild, men er nu vendt tilbage til jeres sjæles hyrde og tilsynsmand .
— 1 Peter 2:24-25.

Under min studietid følte jeg Herren sige til mig: "Den dag, mit folk virkelig ser mig som deres hyrde, og ikke bare kender det i deres hoveder, men oplever mig som deres hyrde, er deres sygdomsdage forbi." Vi var som får på afveje, og det var derfor, vi var syge. Men vi er nu vendt tilbage til vores sjæles hyrde og tilsynsførende . Og på grund af det kan vi have fuld vished om, at vi er helbredt ved Hanss sår.

Ordet for returneret i den oprindelige græske tekst er i øvrigt i den passive stemme. Det betyder, at du ikke er den aktive spiller her. Det er Helligånden, der har bragt dig tilbage og returneret dig. Kan du huske lignelsen, som vor Herre Jesus fortalte om hyrden, der forlod de nioghalvfems får for at lede efter den, der var tabt (Luk 15:1-7)?

Hyrden er den, der leder efter det tabte får, finder det og lægger det på Han's skulder, frydende. Vores del som får er simpelthen at acceptere at blive elsket af Ham , lade Ham bære os på Han's skuldre og hvile i Han's styrke.

Til Dag 18
OP